Maşiah ben Yosef’un askeri zaferleri, Maşiah ben David’in manevi zaferlerinden önce gelecektir. Efrayim’in (Yosef’in, On kayıp kabilenin) yeniden bir araya gelişi Maşiah ben David’in müdahalesine bağlı olacak ve bu yüzden iki zaman aralığı neredeyse kesin olarak örtüşecektir. Bu tür konulardaki her şey elbette en iyi ihtimalle birer tahmindir. Yine de, Maşiah ben Yosef, Maşiah ben David’in öncüsü olarak gösterilir.
Maşiah ben David’e, içlerindeki kıvılcım veya görevleri nedeniyle bazen Moşe Rabbenu’nun veya Kral David’in dünyaya geri dönüşü olarak atıf yapılır. Birçok Hasidim, aynı “kıvılcımın” her nesilde otuz altı tsadik kişisinin kalbinde yandığına ve her iki mesihin de aralarında olduğuna inanır. Maşiah ben Yosef bazen Malaki 4:5’e dayanarak Peygamber Eliyahu (İlyas) olarak tarif edilir. Her ikisi de son derece kutsal, Tora’yı yerine getiren, HaŞem’e verdikleri hizmetlerde çok güçlü olacaklardır.
Rabbi Adin Steinsaltz, Rebbe Nachman’ın “Kralın Kızını Kaybetmek” adlı hikayeyi anlatırken şöyle der:
Kurtuluşu arayan birçok kişi, gerçekliğin krizleri neticesinde arayışlarını bırakmıştır. Kurtuluş ile ilgili zengin yazınlar içerisinde, Yosef oğlu Mesih (David’in oğlu Mesih’in öncüsü) öldürülür, Yeruşalayim tekrar tahrip edilir ve geriye kalan az sayıda inanan [Petra’ya (günümüzdeki Ürdün?)] kaçar. Bu, en büyük inanç denemesi anıdır ve onu geçenler, kurtuluşu görecek olanlardır.
Breslov’lu Rebbe Nachman’dan Hikayeler, Rabbi Adin Steinsaltz
Daha önce de belirtildiği gibi, on iki ev veya İsrael kabilesinden on tanesi ruhsal zina ve emuna eksikliği yüzünden HaŞem tarafından sürülmüştür. Peygamberler bu durumun kalıcı olmayacağı açıkça belirtmişlerdir. Dünyayı onarmanın bir kısmı (Tikun Olam), Kuzey’in On Evi ile Güney’in İki Evi (Yahuda ve Binyamin) arasındaki ayrılığı onarmayı içerecektir. Bu onarım hakkında Peygamber Zekeriya şöyle diyor:
Orduların Rabbi diyor ki, “Daha birçok halk, birçok kentte yaşayanlar gelecek.
Bir kentte yaşayanlar başka kente gidip, ‘Rab’be yalvarmak, Orduların Rabbi’ne yönelmek için hemen yola çıkalım. Ben de gideceğim’ diyecekler.
Orduların Rabbi’ne yönelmek, O’na yalvarmak için çok sayıda halkla birçok ulus Yeruşalim’e gelecek.”
Orduların Rabbi diyor ki, “O günlerde her dil ve ulustan on kişi bir Yahudi’nin eteğinden tutup, ‘İzin verin, sizinle gidelim. Çünkü Tanrı’nın sizinle olduğunu duyduk’ diyecekler.”
On Ev’in bu on üyesi hakkında Raşi bize şunları söylüyor:
Yetmiş milletten [yani Diaspora’nın her yerinden]. Bu, her köşe için yedi yüze eşittir. Tallit’in dört bir köşesi için [Tüm İsrael’in sembolü olan dua şalı) iki bin sekiz yüz olacak.
Yeniden tesis, tüm Yahudilerin HaMaşiah’ın emrettiği gibi Yeruşalayim’e geri döneceği, belki de bir iç çağrının yönlendirmesi ile gerçekleşecektir (Yoel 2:28). Bu, “İsrael’li” olan ancak farkında olmayan bir çok kişiyi içerebilir. Muhtemelen, On Ev’in geçmişinin bazı geleneklerini hala sürdüren Afrika, Orta Doğu ve Doğu’daki küçük toplulukları da içerecektir. Bu insanların birçoğu bugün kendilerini Am İsrael olarak görmektedir ve birçoğu İsrael’e getirilmiştir. Halen kimliklerini belirlemek ve onları daha büyük İsrael’le tekrar birleştirmek konusunda kahramanca çabalar devam etmektedir. Bu gruplara Peştun müslümanları gibi alt gruplar da dahildir.
Maşiah ben Yosef, bu Efrayim halkını (yani yenilenmiş On Ev) ebedi başkentimiz Yeruşalayim’de toplayacak ve yönetecektir. Sonra Maşiah ben David, “Yahuda Kabilesi’nin Aslanı” David’in koltuğuna oturacaktır. Yeniden tesis edilen İsrael Birleşik Krallığı halkına liderlik edecektir (küresel iman haricinde David ve Şlemo’nun zamanında olduğu gibi). Am Y’israel’in kutsal topraklara bu dönüşü, henüz gerçekleşmemiş olan en büyük peygamberliklerden ve Mesih döneminin şartlarından biridir.
1948’de İsrail kısmen yeniden kuruldu. 1967’de Yeruşalayim’in kontrolü tesis edildi. Kuzey oymakları toprakları hala İsraillilerin elinde değildir, ancak On Ev’den bazı insanlar şimdi Yeruşalayim’e geri dönmektedir. HaMaşiah’ın gelişi çok uzakta olmayabilir mi? Yakında gelip tüm On İki Evin topraklarını yeniden kurması ve Tapınağımızın yeniden inşasına başlaması için dua ediyoruz! Yakında gelsin!
Bazı otoritelere göre, Edom’un hükümdarı Armilus adında bir adama karşı son bir savaş yapılacaktır (bkz. R. Margolius, Malachei Elyon, bölüm II, s.v. Armilas). Edom, rabbilere göre, bu adı taşıyan tarihi yerlerden / insanlardan daha fazlasını ifade eder. Edom’un İsrail’in sürekli düşmanı olduğu söylenir (bkz. Yaratılış 33: 4’te Raşi tarafından belirtilen Sifre, Beha’alotecha, bölüm 69, ve ayrıca bakınız Megila 6a). Başka bir deyişle, İsrael’e karşı duran bütün Yahudi olmayanlar Edom olarak sınıflandırılır. Yahudi halkının bu son düşmanı Maşiah ben Yosef ve Maşiah ben David’in bilgeliği tarafından yok edilecektir. Tüm Am İsrael, HaMaşiah liderliğinde Eretz İsrail’e (gilgul neşamot veya ruhların reeankarne olması süreci vasıtasıyla) geri döndüğünde, Mesih Çağı başlayacaktır. İsrail’le birlikte duranlar kutsanacak ve İsrail’in Birleşik Krallığı aracılığıyla dünya en sonunda barış, Gerçek ve güvenliği bilecektir (Yaratılış 12:3).
Düşmanımız topluca Edom Sürgünü (Galut) olarak anılır (bkz. Bereşit Rabba 44:17; Vayikra Rabba 13:5; vb.). “Edom” [yani İsrael’den nefret eden herkes] Maşiah tarafından mağlup edilecek -Ben Yosef veya ben David tarafından (Ovadya; Yoma 10a; Midraş Tehilim 6:2; ve bkz. Tanhuma, Bo: 4), silah zoruyla veya diğer yollar ile anlamına gelir. Pirkei de R. Eliezer’e (Bölüm 28) göre, bu uzun zamandır süren küresel anti-Semitizm çatışması (Yahudi nefreti) Maşiah’ın güçleri tarafından yenilgiye uğratılınca sona erecektir.
O gün yedi kadın bir erkeği tutup, “Kendi yemeğimizi de giysimizi de sağlarız; yeter ki senin adını alalım. Utancımızı gider!” diyecekler.
O gün Rab’bin dalı, İsrail halkından sağ kalanların güzelliği ve görkemi olacak; ülkenin meyvesi de onların kıvancı ve övüncü olacak.
Siyon’da, yani Yeruşalim’de sağ kalanlara, “Yeruşalim’de yaşıyor” diye kaydedilenlere, “Kutsal” denilecek.
O gün, zina eden ve ahlaksız kadınların süslemelerinin güzelliğinin kesilmesinden sonra, halkımın görkemi ve onurlarının güzelliği artık bunlara bağlı olmayacak.
O gün İsrail halkı, hem zina eden kadınlar (Efrayim: On Ev) hem de ahlaksız kadınlar (Yahuda ve Binyamin) onurlu olacak ve yine Kral David’in günlerinde olduğu gibi HaŞem’e hizmet edeceklerdir.
Dünyanın her yerinde, atalarının sürgündeki On Ev’in bir parçası olduğuna inanan insanlar vardır. Kimlerin bu evlere ait olduğunu, kimin olmadığını belirlemek çok zordur.
İşler Bu Şekilde Mi Olmalıdır?
Başlangıçta bu ‘zorlama yoldan’ kaçınılabileceğinden bahsetmiştim. Bu olaylar akışının önceden bildirdiği korkunç zamanlar Yahudileri tövbe ettirmek için yaşanmaktadır. On iki ev halkını gerçek teşuva (tövbe) noktasına getirmek, Maşiah ben Yosef kavramının temel amacıdır. Yahudiler bundan önce toplu halde kendi başlarına HaŞem’e dönerse, HaŞem düşmanlarımızı yenecektir. Sonra Maşiah ben David, Kurtuluş Şarkısı’nı söyleyecek (Tikkuney Zohar, Tikkun 21 (s.51) ve bu görkemli melodi tüm dünyayı büyüleyecek ve herkesi Tora’yı yerine getirmeye, Kral Maşiah Ben David’in Işığı ve Sevgisi’ne çekecektir. Sonra Barış olacaktır.