“Tanrı mı, Şeytan mı?” adlı yazımızda bahsetmiş olduğumuz gibi, Yahudi Kutsal Kitabı’nda bir çelişki ve dolayısıyla kitlelerin ilgisini ve övgüsünü arayanların gösterdiği “çelişkilerin” neredeyse tamamı Krallar / Samuel kitapları ile Tarihler kitapları arasındadır. Dikkat ediniz.
Peygamberler ve Yazılar Bölümü Arasındaki Farkın Nedeni
Yahudi Kutsal Kitabı, üç ana bölümden oluşur: Tora, Peygamberler ve Yazılar. Peygamberler bölümü (Krallar, Samuel Kitapları gibi) bize yapılan hataları, örneğin 1. Tapınağın yıkılma nedenleri gibi yanlışlarımızı anlatır. Yahudi Kutsal Kitabı genel olarak, insanların hatalarından bahseder, bu yanlışlardan ders çıkarmamızı ve bu yanlışları tekrarlamamamızı bekler. Peygamberlerin, hakimlerin, büyük insanların yaptığı hatalardan bahsetmesi, bunları görmezden gelmemesinin bir nedeni de budur. Bize onların hatasız olduklarını değil, hatalarına rağmen nasıl ayağa kalkıp, Tanrı’ya sadakatle döndüklerini anlatır.
Yazılar bölümü ise, Tarihler, Mezmurlar, Özdeyişler kitapları gibi, bu sorunları nasıl çözmemiz gerektiğini anlatır. Bize şifayı, çareyi verir. Bu bölümleri birbirinden ayıran kriter, amaçlarıdır.
Birinci Tapınağın neden yıkıldığını öğrenmek mi istiyorsunuz? Tanrı’nın neye, ne kadar öfkelendiğini öğrenmek mi istiyorsunuz? O halde Birinci Tapınak dönemini anlatan Peygamberler bölümündeki Samuel, Krallar kitaplarına bakın. Bu kitaplar sizden bu yanlışları görüp, tövbe etmenizi bekler. Bu yanlışların nasıl düzeltileceğini mi öğrenmek istiyorsunuz? O halde, Yazılar bölümüne bakın.
Tarihler Kitabı, Samuel Kitabı’ndan çok daha sonra yazılmıştır. Samuel Kitabı yaklaşık 2800 yıl önce, Tarihler Kitabı ise yüzyıllar sonra, Pers İmparatorluğu’nun başlangıcında İsrael topraklarına döndüğünde Ezra tarafından yazılmıştır. Yazıcı Ezra, elbette ki Samuel Kitabı’nda tam olarak neyin yazıldığına çok hakimdi. Ezra, teolojik bir mesajı aktarmak için tarihi olayları kullanmaktadır. Artık, Samuel ve Krallar kitaplarının anlattığı, Birinci Tapınağın yıkılmasını önlemek için, peygamberlerin insanların yollarından dönmeleri için yaptığı sarsıcı uyarılara, azarlamaya gerek kalmamıştır.Ezra, İkinci Tapınak döneminin başında İsrael’e döner ve İsrael topraklarına geri dönen, darmadağın olmuş halka işlerin yeniden düzeleceğini bildirmek için yazmaktadır ve bu yüzden İsrael halkının toparlanması, İkinci Tapınağın inşa edilmesi için azarlanmaya değil, güçlendirilmeye, teşvik edilmeye ihtiyacı olduğu için farklı bir teolojik mesaj vermek amacıyla, aynı tarihi olayı daha az sarsıcı biçimde ve hafifleterek aktarır.
Kıtlık 3 yıl mı sürdü, yoksa 7 yıl mı?
Biraz okuma ve araştırma ile aksi kolayca gösterilebilecek olan ve artık moda haline gelen iftiralardan biri şudur:
Ve Gad, Davud’a gelip ona bildirdi, ve kendisine dedi: Sana memleketinde yedi kıtlık yılı mı gelsin? Yoksa düşmanların seni kovalarken onların önünde üç ay mı kaçarsın? Yoksa memleketinde üç gün veba mı olsun? Şimdi düşün ve bak, beni gönderene ne cevap götüreyim?
2 Samuel 24:13 (Hristiyan Çevirisi)
Ve Gad, Davud’a gelip ona dedi: RAB şöyle diyor: İstediğini al: Ya üç yıl kıtlık; yahut düşmanlarının kılıcı sana erişerek seni sıkıştıranların önünde üç ay bitip tükenmek; yahut da üç gün RABBİN kılıcı, ve RABBİN meleği İsrailin bütün sınırlarında harap ederek memlekette veba. Ve şimdi bak, beni gönderene ne cevap götüreyim?
1 Tarihler 21:11-12 (Hristiyan Çevirisi)
Gad Peygamber, Kral David’e “İsrael’e yedi yıl sürecek kıtlığın gelmesini mi tercih edersin?” mi dedi yoksa, “üç yıl kıtlık” olmasını mı tercih edersin?” mi dedi? O halde, Yahudi Kutsal Kitabı’nda çelişki mi bulunmaktadır?
2 Samuel 24. Bölüm’de Peygamber Gad, David’e üç seçenek sunmaktadır:
[1] Ülkene gelecek olan yedi yıl sürecek kıtlık
[2] Düşmanlarından üç ay boyunca kaçmak
[3] Ülkende üç gün süren salgın
1 Tarihler 21. Bölüm’de Peygamber Gad, David’e üç seçenek sunmaktadır:
[1] Üç yıl kıtlık
[2] Düşmanlarından üç ay boyunca kaçmak
[3] Ülkende üç gün süren salgın
Dikkatli okuyucu şimdiden konuyu anlamıştır, yine de basitçe açıklayalım:
2 Samuel 24. Bölüm’den sadece üç bölüm geriye gidip 21:1 ayetini okuyalım. Ne diyor?
Ve Davud’un günlerinde arka arkaya üç yıl kıtlık oldu; ve Davud Rab’den sordu
2 Samuel 21:1 (Hristiyan Çevirisi)
21. Bölüm’de kıtlık, zaten başlamış, üç yıllık kıtlık çoktan dolmuştu! 2 Samuel 21:9-10 ayetlerindeki en az bir aylık süreyi, 2 Samuel 24:8’deki 9 ay 20 günü eklerseniz, (en az 10 ay 20 gün) 2 Samuel 24:13’e gelene dek 4 yıllık kıtlık zaten dolmuştu!
2 Samuel 21:1’e kadar yaşanan 3 yıllık kıtlığı, 21:1’den 24:13’e kadar süren, içinde bulunan güncel yılı ve 1 Tarihler 21:12’deki muhtemel üç yıllık kıtlığı eklerseniz, (yaşanan 3 yıl + anlatının içinde bulunulan güncel yıl + 3 yıl daha kıtlık ) (3 + 1 + 3 = 7) ülkeye gelmesi muhtemel 7 yıllık kıtlık süresine ulaşırsınız.
Tanrı, 2 Samuel 24. Bölüm’de David’e şunu sormaktadır: “3 bölüm önce, 2 Samuel 21:1’de zaten 3 yıldır ülkende kıtlık olduğunu söyledim. Şimdi dördüncü yılın içindesin. Şimdi soruyorum: Bir üç yıl daha kıtlık olup, ülkene toplamda yedi kıtlık yılı mı gelsin?
2 Samuel 24:13, ülkeye gelmesi muhtemel toplam 7 kıtlık yılını sayarken, Ezra; 1 Tarihler 21’de David’in seçeneği olan üç kıtlık yılını saymaktadır. Hiçbir yazım yanlışı, kopyalama hatası yoktur.
Tanrı, hileleleri böyle ortaya çıkarmaktadır.
Kutsal Kitabınızı bilin!
Kutsal Kitabınızı bilirseniz, kimse inancınızı ve Tanrı ile olan bağlantınızı çalamaz.