Yeşaya 9.Bölüm 1-7 ayetler arasında kimden bahsettiğini anlamak için ayetlere biraz daha yakından bakalım:
Yeşaya 9:1 (9:2 Hristiyan İncili)
Yeşaya Peygamber, 9. Bölüm’ün başında Yahudi ulusunun içinden geçmekte olduğu karanlık dönemden, ancak bu durumdan kurtulacaklarından bahsetmektedir. Bu karanlık dönemi “ölüm gölgesi diyarı” olarak tarif etmektedir.
Yahudi Kutsal Kitabı Yeşaya 9:1’de, (Hristiyan İncili’nde 9:2) Yeşaya şöyle demektedir:
Karanlıkta yürüyen kavm büyük ışık gördü; ölüm gölgesi diyarında oturanların üzerine ışık parladı.
(Yeşaya 9:1)
“Gördü” ve “parladı” mı?
Ayete göre, Yahudi ulusu söz konusu karanlık dönemden geçmektedir ve bu dönemden kurtulmaları için bir vasıta olacak ışığın 700 yıl sonra ortaya çıkacağını değil, zaten ortaya çıkmış olduğunu söylemektedir.
Ayetin orijinalini bir Hristiyan websitesi olan “Biblehub.com” sitesinde görelim:
Ayette geçen “רָא֖וּ”(rau) kelimesi geçmiş zaman kipindedir ve “gördü” demektir.
Aynı kelime, Kutsal Kitap’ta kullanıldığı tüm ayetlerde doğal olarak geçmiş zaman kipindedir:
Yaratılış 9:23 “…babalarının çıplaklığını görmediler.”
Mısır’dan Çıkış 10:6 “…varoldukları günden bugüne kadar görmedikleri şekilde…”
Ayrıca, kendiniz bakın ve kontrol edin:
Yasa’nın Tekrarı 4:9, Yasa’nın Tekrarı 11:2, Yasa’nın Tekrarı 21:7, Yasa’nın Tekrarı 29:3, Yeoşua 8:21, Hakimler 2:7, 1 Samuel 6:16, 1 Samuel 6:19, 1 Samuel 13:6, 1 Samuel 24:10, 2 Samuel 10:14, Yeşaya 6:5, Yeşaya 39:4, Yeşaya 41:5, Yeşaya 66:19,…
Tüm Kutsal Kitap’ta geçmiş zaman olarak tercüme edilmiş, hatta Hristiyan Çevirileri olan NIV, ESV, BSB, KJB, CSB, HCSB, ISV, NHEB, ASV ve daha fazla çevirilerde geçmiş zaman olarak çevrilen bu kelimeler, önceki Türkçe Hristiyan çevirisi olan “Kitab-ı Mukaddes’te” şöyle tercüme edilmişti:
Karanlıkta yürüyen kavm büyük ışık gördü;
Ölüm gölgesi diyarında oturanların üzerine ışık parladı.
Ancak, ne hikmetse, bu ayet Türkçe Yeni Çeviri’de birden “gelecek zaman” kipinde tercüme edilmeye başlanmıştır:
Karanlıkta yürüyen halk
Büyük bir ışık görecek;
Ölümün gölgelediği diyarda
Yaşayanların üzerine ışık parlayacak
Bunun nedeni, hemen anlaşılacağı üzere, Yahudi ulusunun kurtuluşuna vesile olacak olan kişi ve olayların Yeşaya Peygamber zamanında gerçekleştiğini değil, Yeşaya’dan 700 yıl sonra gelecek olan sözde mesih İsa’yı işaret ediyormuş gibi göstermek içindir.
Böylece bu ayeti okuyan, ancak araştırmayan temiz niyetli Hristiyanlar’ın bu ayette gelecek zamanda gelecek olan kurtarıcının haber verildiğini düşünmeleri sağlanacaktır.
Geçmiş zamandaki fiilleri gelecek zamanda gerçekleşecek gibi tercüme etmelerine örnek olarak Yeşaya 9:5 (Yeşaya 9:6) ayeti de verilebilir: Bakınız: Yeşaya 9:6 İsa’dan mı bahsediyor?
…
Yeşaya 9:3 (9:4 Hristiyan İncili)
Çünkü onlara yük olan boyunduruğu,
Ve sırtındaki değneği,
Onlara eziyet edenlerin çomağını kırdın;
Midyan gününde olduğu gibi,
Midyan günü mü?
Yeşaya Peygamber, bu bölümde olanları anlayabilmemiz için, olanları Midyan günlerinde olan olaylara benzetmektedir. Midyan günleri, Hakimler Kitabı 6.Bölüm ile 8.Bölüm arasında anlatılmaktadır.
Hakimler 6:1-2
İsrailliler yine Rab’bin gözünde kötü olanı yaptılar. Rab de onları yedi yıl süreyle Midyanlılar’ın eline teslim etti.
Ve İsraile karşı Midyanın eli kuvvetlendi; ve Midyan yüzünden İsrail oğulları kendileri için dağlardaki gizlenecek yerleri, mağaraları ve hisarları yaptılar.
Hakimler Kitabı’nın bu bölümünün devamında Tanrı, Yahudi ulusunu Midyanlıların elinden kurtarmak için bir vasıta seçer:
Hakimler 6:14
Ve Rab ona (Gidyon’a) bakıp dedi: Bu kuvvetinle git, ve İsraili Midyanın elinden kurtar; seni göndermedim mi?
Hakimler 7:19-23
Gidyon ile yanındaki yüz kişi gece yarısından az önce, nöbetçi değişiminden hemen sonra ordugahın yanına vardılar; borularını çalmaya başlayıp ellerindeki testileri kırdılar.
Üç bölük de borularını çalıp testileri kırdı. Çalacakları boruları sağ ellerinde, çıralarıysa sol ellerinde tutuyorlardı. “Yaşasın Rab’bin ve Gidyon’un kılıcı!” diye bağırdılar.
Onlar ordugahın çevresinde dururken, ordugahtakilerin hepsi koşuşmaya, bağırıp kaçışmaya başladı.
Üç yüz boru birden çalınca Rab ordugahtakilerin hepsini kılıçla birbirlerine saldırttı. Midyan ordusu Serera’ya doğru, Beytşitta’ya, Tabbat yakınındaki Avel-Mehola sınırına dek kaçtı.
Naftali, Aşer ve bütün Manaşşe’den çağrılan İsrailliler Midyanlılar’ı kovalamaya başladılar.
Hakimler 8:10
Zevah ile Salmunna doğulu halkların ordularından artakalan yaklaşık on beş bin kişilik bir orduyla birlikte Karkor’daydılar. Eli kılıç tutan yüz yirmi bin savaşçı ölmüştü.
Gidyon’un üçyüz adamı, Midyanlılar’ın ise yüzyirmibin askeri vardı. Ancak bir mucize gerçekleşmiş ve Midyanlılar’ın yüzyirmibin askeri ölmüştü.
Yeşaya Peygamber de o günlerdeki kötü durumdan kurtuluşun aynı biçimde, bir zamanlar Midyanlılar’ın elinden mucizevi bir şekilde kurtulmaları gibi olacağını söylemektedir. Bu bize bir ipucu vermektedir.
Yeşaya zamanında gerçekleşmiş olan ve Midyanlılar zamanındaki gibi mucizevi bir kurtuluş içeren olay nedir?
Bu olay Yeşaya 36 ve 37.bölümlerde ve 2 Krallar 18-19. bölümlerde anlatılmaktadır.
2 Krallar 18:13
Hezekiyah’ın krallığının on dördüncü yılında Asur Kralı Sanherib, Yahuda’nın surlu kentlerine saldırıp hepsini ele geçirdi.
Asur Kralı Sanherib, kuzeydeki on oymağı ele geçirmiş ve sonra güneye, Yahuda’ya yönelmiş ve Yahuda’yı kuşatmıştı.
Hezekiyah, Asur istilası nedeniyle Tanrı’ya yalvarmaktadır, Tanrı, Yeşaya aracılığı ile yanıt vermektedir:
2 Krallar 19:20
Bunun üzerine Amots oğlu Yeşaya, Hezekiyah’a şu haberi gönderdi: “İsrail’in Tanrısı Rab şöyle diyor: ‘Asur Kralı Sanherib’le ilgili olarak bana yalvardığın için diyorum ki…
Tanrı, Hezekiyah’a korkmamasını, bu olayın İsrail ulusunun sonu olmayacağını, önündeki yıllarda da o topraklarda yiyeceklerden yiyeceklerini söyleyerek Hezekiyah’ı teselli etmektedir:
2 Krallar 19:29-30
‘Senin için belirti şu olacak, ey Hezekiyah: Bu yıl kendiliğinden yetişeni yiyeceksiniz, ikinci yıl ise ardından biteni. Üçüncü yıl ekip biçin, bağlar dikip ürününü yiyin.
Yahudalılar’ın kurtulup sağ kalanları yine aşağıya doğru kök salacak, yukarıya doğru meyve verecek.
Yeşaya’nın 9.Bölüm 3.ayette belirtmiş olduğu gibi, nasıl Tanrı Midyanlılar zamanında, Yahudi ulusu yok edilmek üzereyken, Gidyon aracılığı ile bir mucize gerçekleştirip, bir gecede yüzyirmibin askeri öldürdüyse, Yeşaya zamanında, Yahudi ulusu yok edilmek üzereyken, Hezekiyah aracılığı ile bir mucize gerçekleştirip bir gecede yüzseksenbeşbin askeri öldürmüştür. Aynı durum tekrarlanmıştır:
2 Krallar 19:32-36
Bundan dolayı Rab Asur Kralı’na ilişkin şöyle diyor: ‘Bu kente girmeyecek, ok atmayacak. Kente kalkanla yaklaşmayacak, Karşısında rampa kurmayacak.
Geldiği yoldan dönecek ve kente girmeyecek’ diyor Rab,
‘Kendim için ve kulum Davut’un hatırı için Bu kenti savunup kurtaracağım’ diyor.”
O gece Rab’bin meleği gidip Asur ordugahında yüz seksen beş bin kişiyi öldürdü. Ertesi sabah uyananlar salt cesetlerle karşılaştılar.
Bunun üzerine Asur Kralı Sanherib ordugahını bırakıp çekildi. Ninova’ya döndü ve orada kaldı.
…
Yeşaya 9:5 (9:6 Hristiyan İncili)
Ayrıntılı bilgi için: Yeşaya 9:6 İsa’dan mı bahsediyor?
…
Yeşaya 9:6 (9:7 Hristiyan İncili)
O’nu David’in tahtı ve ülkesi üzerinde, şimdiden ebediyete kadar kurmak ve adalet ve doğrulukla desteklemek için, otoritesi ve barışın artması son olmayacak. Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak.
“Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak” ifadesi nadir rastlanan bir ifade olup, Yahudi Kutsal Kitabı’nda 3 kez geçmektedir:
Birincisi, Yeşaya 9:6 ayetinde.
İkincisi , 2 Krallar 19:31 ayetinde! (Hezekiyah’ın duası sonucunda Asur ordusunun yok edilmesinde!)
Üçüncüsü Yeşaya 37:32 ayetinde! (Hezekiyah’ın duası sonucunda Asur ordusunun yok edilmesinde!)
Bu ifadenin geçtiği tüm ayetlerde, Yeşaya 9:6 ayeti de dahil olmak üzere, aynı olağanüstü mucize, Yahudi ulusu yok edilmek üzereyken (Midyanlılar’dan mucizevi kurtuluşa benzeyen), Hezekiyah’ın duası sonucunda Asur ordusunun bir gecede yok edilmesi anlatılmaktadır.
Yeşaya 9.Bölüm’ün Hezekiyah vasıtasıyla Asur ordusunun mucizevi biçimde yok edilmesi hakkında olduğunun başka bir kanıtı şudur:
“Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak” ifadesinin geçtiği Yeşaya 37:32 ayetinin bağlamına, önceki ve sonraki ayetlere bakalım:
Yeşaya 37:30-37
‘Senin için belirti şu olacak, ey Hezekiyah: Bu yıl kendiliğinden yetişeni yiyeceksiniz, İkinci yıl ise ardından biteni. Üçüncü yıl ekip biçin, Bağlar dikip ürününü yiyin.
Yahudalılar’ın kurtulup sağ kalanları Yine aşağıya doğru kök salacak, Yukarıya doğru meyve verecek. Çünkü sağ kalanlar Yeruşalim’den, Kurtulanlar Siyon Dağı’ndan çıkacak. Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak.’
“Bundan dolayı Rab Asur Kralı’na ilişkin şöyle diyor: ‘Bu kente girmeyecek, ok atmayacak. Kente kalkanla yaklaşmayacak, Karşısında rampa kurmayacak.
Geldiği yoldan dönecek ve kente girmeyecek’ diyor Rab,
‘Kendim için ve kulum David’in hatırı için Bu kenti savunup kurtaracağım’ diyor.”
Rab’bin meleği gidip Asur ordugahında yüz seksen beş bin kişiyi öldürdü. Ertesi sabah uyananlar salt cesetlerle karşılaştılar.
Bunun üzerine Asur Kralı Sanherib ordugahını bırakıp çekildi. Ninova’ya döndü ve orada kaldı.
Görüldüğü gibi, 2 Krallar 19:29-36 ayetleri ile Yeşaya 37:30-37 ayetlerindeki ifadeler ve anlatılan olay aynıdır.
Yan yana görelim:
2 Krallar 19:29-36 | Yeşaya 37:30-37 |
‘Senin için belirti şu olacak, ey Hezekiyah: Bu yıl kendiliğinden yetişeni yiyeceksiniz, ikinci yıl ise ardından biteni. Üçüncü yıl ekip biçin, bağlar dikip ürününü yiyin. | ‘Senin için belirti şu olacak, ey Hezekiyah: Bu yıl kendiliğinden yetişeni yiyeceksiniz, İkinci yıl ise ardından biteni. Üçüncü yıl ekip biçin, Bağlar dikip ürününü yiyin. |
Yahudalılar’ın kurtulup sağ kalanları yine aşağıya doğru kök salacak, yukarıya doğru meyve verecek. | Yahudalılar’ın kurtulup sağ kalanları Yine aşağıya doğru kök salacak, Yukarıya doğru meyve verecek. |
Çünkü sağ kalanlar Yeruşalim’den, Kurtulanlar Siyon Dağı’ndan çıkacak. Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak | Çünkü sağ kalanlar Yeruşalim’den, Kurtulanlar Siyon Dağı’ndan çıkacak. Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak.’ |
“Bundan dolayı RAB Asur Kralı’na ilişkin şöyle diyor: ‘Bu kente girmeyecek, ok atmayacak. Kente kalkanla yaklaşmayacak, Karşısında rampa kurmayacak. | “Bundan dolayı Rab Asur Kralı’na ilişkin şöyle diyor: ‘Bu kente girmeyecek, ok atmayacak. Kente kalkanla yaklaşmayacak, Karşısında rampa kurmayacak. |
Geldiği yoldan dönecek ve kente girmeyecek’ diyor Rab, | Geldiği yoldan dönecek ve kente girmeyecek’ diyor Rab, |
‘Kendim için ve kulum Davut’un hatırı için Bu kenti savunup kurtaracağım’ diyor.” | ‘Kendim için ve kulum David’in hatırı için Bu kenti savunup kurtaracağım’ diyor.” |
O gece Rab’bin meleği gidip Asur ordugahında yüz seksen beş bin kişiyi öldürdü. Ertesi sabah uyananlar salt cesetlerle karşılaştılar. | Rab’bin meleği gidip Asur ordugahında yüz seksen beş bin kişiyi öldürdü. Ertesi sabah uyananlar salt cesetlerle karşılaştılar. |
Bunun üzerine Asur Kralı Sanherib ordugahını bırakıp çekildi. Ninova’ya döndü ve orada kaldı. | Bunun üzerine Asur Kralı Sanherib ordugahını bırakıp çekildi. Ninova’ya döndü ve orada kaldı. |
Aynı olaydan bahsedilmektedir!
…
Sonsuz Taht ve Krallık
Yeşaya 9.Bölüm’ün Kral Hezekiyah ve Asur istilasından bahsettiği artık apaçık olmakla birlikte, Yeşaya 9:6 ayetinde “otoritesi ve barışın artması son olmayacak” ve “şimdiden ebediyete kadar” ifadelerinin yer alması Hristiyanlar tarafından kullanılarak, burada Kral Hezekiyah’dan değil de, sözde Tanrı Mesih’in göklerde kurduğu sonsuz egemenlikten bahsedildiği biçiminde propaganda yapılmaktadır.
Öyle ya, Kral Hezekiyah’ın otoritesi ve barışın artması son bulmuştur, Yahudiler artık Kutsal Topraklar üzerinde egemenliğe sahip değildir. Hezekiyah’ın tahtı sonsuz olamacağına göre, sonsuz taht Tanrı Mesih’e ait olmalıdır? Acaba?
Ayete tekrar bakalım:
9:6 (9:7) Onu David’in tahtı ve ülkesi üzerinde, şimdiden ebediyete kadar kurmak ve adalet ve doğrulukla desteklemek için, otoritesi ve barışın artması son olmayacak. Orduların Rabbi’nin gayreti bunu sağlayacak.
Ayet bize, Kral Hezekiyah’ın tahtının, Kral David’in tahtı olduğunu, ülkesinin David’in ülkesi olduğunu, şimdiden ebediyete kadar devam edeceğini bildirmektedir. Acaba bu anlatıma Yahudi Kutsal Kitabı’nda daha önce rastladık mı?
Evet.
2 Samuel 7:12-16 ayetlerinde Peygamber Natan, Tanrı’nın sözlerini Kral David’e aktarmaktadır. Çok ilginçtir ki Tanrı, David’e de krallığı ve tahtının sonsuza dek süreceğini söylemektedir:
Sen ölüp atalarına kavuşunca, senden sonra soyundan birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. Ben de onun krallığının tahtını sonsuza dek sürdüreceğim.
Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Kötülük yapınca, onu insanların değneğiyle, insanların vuruşlarıyla yola getireceğim.
Ama senin önünden kaldırdığım Saul’dan esirgediğim sevgiyi hiçbir zaman esirgemeyeceğim.
Soyun ve krallığın sonsuza dek önümde duracak; tahtın sonsuza dek sürecektir.
Hezekiel 37:25 ayetinde de David’in sonsuza dek İsrail’in önderi olacağı belirtilmektedir.
Kral David’in şahsi krallığı, egemenliği elbette sona ermiştir. Ama Tanrı, David’e tahtının ve krallığının sonsuza dek süreceğini, sonsuza dek İsrail’in önderi olacağını söylemektedir. Kral David, sonsuza dek yaşamadığına göre Tanrı, David’e yalan mı söylemiştir? Aynen Hezekiyah’a söylendiği gibi, David’in tahtının ve krallığının sonsuza dek süreceği nasıl anlaşılmalıdır?
Tanrı, David’e sonsuza dek yaşayacağını, sonsuza dek tahtında oturacağını söylememektedir. Tanrı, David’e tahtının ve krallığının sonsuza dek süreceğini söyleyerek, Yahudi ulusu ve Kral David’in soyunun, bir tüzel kişilik olarak İsrail’in asla ortadan kaldırılamayacağına söz vermektedir.
Babilliler, Persler, Yunanlılar, Romalılar gibi Yahudi ulusunu yok etmek isteyenler daima, bugün de olduğu gibi var olacaktır. Ancak, Tanrı’nın David’e verdiği söz ortadan kalkmayacaktır. Kral David’in tahtı ortadan kaldırılamayacaktır..
Yeremya Peygamber’in dediği gibi, Güneş ve Ay ortadan kalkmadıkça, İsrail soyu ortadan kalkmayacaktır. (Yeremya 31:35-36)
Kulum Yakup’a verdiğim, atalarınızın yaşadığı ülkeye yerleşecekler. Kendileri, çocukları, çocuklarının çocukları sonsuza dek orada yaşayacaklar. Kulum David de sonsuza dek onların önderi olacak. Onlarla esenlik antlaşması yapacağım. Bu onlarla sonsuza dek geçerli bir antlaşma olacak. Onları yeniden oraya yerleştirip sayıca çoğaltacağım. Tapınağımı sonsuza dek onların ortasına kuracağım. Konutum aralarında olacak; Onların Tanrısı olacağım, onlar da benim halkım olacak. Tapınağım sonsuza dek onların arasında oldukça, Uluslar, İsrail’i kutsal kılanın ben Rab olduğumu anlayacaklar. (Hezekiel 37:25-28)
Bir ulus olarak Yahudiler yok edilemeyecek, David’in tahtı sonsuza dek sürecektir ve David sonsuza dek İsrail’in önderi olacaktır.
Tanrı’nın Asurlular’ın istilası sırasında aynı Midyanlılar zamanında olduğu gibi Yahudiler’in yok edilmesine izin vermeyip, mucizevi bir biçimde kurtulmalarını sağlamasını sağlayan şey, Tanrı’nın David’e verdiği krallığının ve tahtının sonsuza dek süreceğine dair verdiği sözdür.
Bugün, Tanrı’nın verdiği sözü tuttuğuna kendi gözlerimizle şahitlik ediyoruz.
Kutsal Kitabı bilin!
Kutsal Kitabınızı bilirseniz, kimse inancınızı ve Tanrı ile olan bağlantınızı çalamaz.