İddia
Yahudiler, Yahudi olmayanları soyabilir ve öldürebilir, (Sanhedrin 57a.) Bir Yahudi, Yahudi olmayan birini öldürdüğünde ölüm cezası verilmez. Bir Yahudi, Yahudi olmayan birinden çalarsa, onu saklayabilir.
Küçük Traktatlar. Soferim 15, Kural 10. Bu, Rabbi Şimon ben Yohay’ın sözleridir: “Tov şebe goyyim harog” (“Yahudi olmayanların en iyileri bile öldürülmelidir.”)
***
Bugün, internette yapacağınız çok kısa bir araştırma ile, bu iddianın yer aldığı yüzlerce siteyi görebilirsiniz. Birbirinin kopyası olan bu siteler, nasıl oluyor da yine çok kolay biçimde çürütülebilecek bu iddiayı çekinmeden paylaşabilmektedir? Bunun yanıtı, her zaman olduğu gibi, iyi niyetli ama bilgisiz kişilerin sorgulamadan ve araştırmadan söylediklerini kabul edeceklerine dair kendilerine güvenleridir.
Yazının başında, aksi gösterilemeyecek gibi görünen bu iddia, yazının sonunda apaçık hale gelmektedir.
Yahudi olmayanları soymak kesinlikle yasaklanmıştır. Bunu ayrı bir bölümde ele almıştık. Burada Talmud’un hiçbir şekilde Yahudi olmayanları öldürmeye izin vermediğini veya bunu teşvik etmediğini göstereceğiz. Talmud , Yahudi veya Yahudi olmayan herkesi öldürmeyi kesinlikle yasaklar.
Metin
Rabbi Şimon ben Yohay şöyle öğretti: Yahudi olmayanlar arasında iyi olanları [bile] öldür.
Talmud Sofrim 15:10
***
Bu bölüm, Yahudi olmayanların tümünün soykırımını savunuyor gibi görünmektedir. Ancak bu alıntının ayrıntılı ve son derece ilginç bir çalışmadan alınan tek bir paragraf olduğu unutulmamalıdır. Orijinal bağlamı içerisinde görmeden okuma hem yanlıştır hem de geçersiz bir akademik çalışmadır. Şimdi, birçok farklı yerde kaydedilmiş olan orijinal metnin tamamına bakalım:
Orijinal öğreti, Mısır’dan Çıkış kitabı ile ilgili bir çalışmasının parçasıdır. Bu noktada, Yahudiler Mısır’dan ayrılmıştır ancak henüz Sazlık Denizi’ni (Yam Suf) geçmemiştir. Mısır halkı, on bela yüzünden acı çekmelerine rağmen, Yahudi halkını gitmelerine izin vermek yerine peşlerinden gitmeye karar vermiştir.
Mehilta, Beşalah 2 (Mısır’dan Çıkış 14:7 üzerine)
(Mısır’dan Çıkış 14:5-7) [Bu sırada] Mısır kralına halkın kaçtığı anlatıldı. Paro ve danışmanlarının halkla ilgili düşünceleri tersine döndü; “Yisrael’i bize hizmet etmekten salıvererek ne yaptık?!” dediler. [Paro] Savaş arabasını [bizzat] hazırladı; halkını da kendisiyle gelmeye ikna etti.[Yanına] Seçkin [mürettebatlı] 600 savaş arabasını ve Mısır’ın [diğer] tüm arabalarını aldı. Hepsinin üzerinde subaylar görevliydi.
Soru şudur: Savaş arabalarını süren hayvanlar nereden çıktı?
Eğer onların Mısır’dan olduğunu söylerseniz, Mısır’dan Çıkış 9:6 ayetinde “Tanrı bu sözü ertesi gün gerçekleştirdi ve Mısır’ın tüm hayvanları telef oldu” demiyor mu?
Eğer onların Paro’dan olduklarını söylerseniz, Mısır’dan Çıkış 9: (2) ve 3. ayetinde “(Çünkü eğer salıvermeyi reddeder ve onları tutmayı sürdürürsen), Tanrı’nın Gücü, çayırdaki hayvanlarına yönelecek. Atlar, eşekler, develer, sığır ve davar, son derece ciddi bir salgın [sebebiyle telef olacaklar]” demiyor mu?
Eğer onların Yahudiler’den olduklarını söylerseniz, Mısır’dan Çıkış 10:26 ayetinde “Sürülerimiz de bizimle gelecekler! Tek bir toynak bile kalmayacak” demiyor mu?
Doğrusu, Tanrı’dan korkan Mısırlılar’dandılar [ve belalardan etkilenmemişlerdi]. Şimdi, belalardan kurtulan ve Tanrı’dan korkan Mısırlılar’ın hayvanlarının, Yahudiler için büyük bir zorluğa neden olduğunu görmekteyiz. Buradan Rabbi Şimon [ben Yochay] şöyle dedi: “Yahudi olmayanlar arasında iyi olanları [bile] öldür.”
***
Yukarıdaki öğretiden Rabbi Şimon ben Yohay’in bir savaş durumu üzerinde tartıştığını görmekteyiz. Mısırlılar arasındaki Tanrı’dan korkan kişiler, hayvanlarının Yahudilere karşı savaşta kullanılmalarına izin vermiştir. Muhtemelen, bu insanlar hayvanlarıyla birlikte gitmişler ve arabaları sürmüşlerdi. Artık görüyoruz ki, Tanrı’dan korkan kişiler, Yahudi olmayanlar arasındaki “iyiler”, Yahudilerle savaşıyorlardı. Buna karşılık olarak Rabbi Şimon ben Yohay, savaşta size karşı savaşan, iyi insanlar olan fakat size muhalif askerlerin hayatlarını korumaya çalışmamalarını söylemiştir. Bir savaştasınız, karşınızda size karşı savaşan, sizi öldürmeye ya da yaralamaya ya da tutsak almaya insanlar var. Bu durumda, karşınızda size karşı savaşan kişilerin savaş dışı hayatlarındaki karakterleri ne kadar önemli olabilir? Burada bir savunma hali söz konusudur. Rabbi Şimon ben Yohay da, karakterlerinden bağımsız olarak, böyle bir durumda herhangi bir düşman askerini öldürmeleri gerektiğini söylemiştir.
Rabbi Şimon ben Yohay’ın ifadesini anlamadaki bu bağlama bakarak yaklaşım, Talmud sonrası Yahudi yazınının bu ifadeyi böyle okuduğunu göstermektedir: [Kanıt için bakınız: Tosafot, Avoda Zara 26b; Maimonides, Mişne Tora, Hilhot Avoda Zara 10:1]. Rabbi Şimon ben Yohay’ın Yahudi olmayan tüm kişilerin öldürülmesi gerektiği gibi bir sözü bulunmamaktadır ve sonraki Yahudi bilginler bu sözü asla bu anlamda anlamamıştır.
Metin
Yahudi olmayan dürüst olmayan bir kişiyi öldüren bir Yahudi bir mahkemede infaz edilmez. Yazılmış olduğu gibi, (Mısır’dan Çıkış 21:14) “Bir kişi, akranına karşı onu sinsice öldürmeyi tasarısına girişirse, …” [ve Yahudi olmayan biri akran olarak kabul edilmez] ve hatta o, dürüst olmayan Yahudi olmayan bir kişiyi öldürdüğü için idam da edilmez. Öğretmenimiz Maimonides’in, bir mahkemede infaz edilmediğini yazdığında demek istediği, yine de Gökler tarafından cezalandırıldığıdır.
Maimonides, Mişne Tora, Hilhot Rotze’ah 2:11 ve Rabbi Yosef Karo’nun yorumu, Kesef Mişne (Mişna Tora eserinin kısmi yorumudur.)
***
Maimonides’ten alınan yukarıdaki metin, bir Yahudi’yi öldüren kişi ile Yahudi olmayan birini öldüren kişi arasında bir ayrım yapıldığını göstermektedir. Yahudi Kutsal Kitabı, bir katilin ancak “akranını” öldürmesi halinde infaz edildiğini ve çok farklı toplulukların parçası olan Yahudi olmayan bir kişinin ise “akranı” olmadığını söylemektedir. Cinayet yasak mıdır? Kesinlikle. Ancak, Kutsal Kitap bu cinayetin karşılığının bir Yahudi mahkemesi tarafından verilen bir ölüm cezası olmadığını belirtir. Bununla birlikte, bu katilin küçük bir ceza almasına izin vermek yerine, cezası İlahi İrade’ye bırakılmıştır. Tanrı, bu günahı uygun bir şekilde cezalandıracaktır, çünkü bu, mahkemenin elinde değildir.
Yahudi olmayan birinin öldürülmesinin kesinlikle yasak olduğunun belirtildiği kanıtlar şunlardır:
Tosafot, Avoda Zara 26b; Maimonides, Mişne Tora, Hilhot Rotze’ah 2:11, Hilhot Avoda Zara 10:1; Rabbi Yoel Sirkes, Bayit Hadaş, Yore Dea 158; Taz, Yore Dea 158:1; Beit Meir, Even HaEzer 17:3; Rabbi Yosef Babad, Minhat Hinuh, 93:2; Rabbi Avraham Yişahayu Karelitz, Hazon İş, Bava Kamma 10:16.
Kutsal Kitabınızı bilin!
Kutsal Kitabınızı bilirseniz, kimse inancınızı ve Tanrı ile olan bağlantınızı çalamaz.
Kaynak: Gil Student