Kilise, İsa’nın Çarmıh’ta ölmesinin insanlık için nihai aklanma olduğunu ve hayvan kurban etmenin sonu olduğunu iddia etmektedir.
Yuhanna 9:30 şöyle demektedir:
İsa şarabı tadınca, “Tamamlandı!” dedi ve başını eğerek ruhunu teslim etti.
Pavlus’a göre İsa’nın ölümü günaha karşılık son sunudur. Romalılar 6:10’daki (ephapax) kelimesi bunun bir daha tekrarlanmayacağı anlamına gelir.
İlk dönem Hristiyan müdafisi Justin Martyr (M.S. 165) Trypho ile Dialog eserinde şöyle demiştir:
“Günahlar artık ne tekelerin veya kuzuların, ne de ineğin külleri ile aklanacak, fakat bu amaç için ölen Mesih’in kanı ile aklanacaktır.”
Romalılar 6:10 O’nun ölümü günaha karşılık ilk ve son ölüm olmuştur.
İbraniler 7:27 O, öbür başkâhinler gibi her gün önce kendi günahları, sonra da halkın günahları için kurbanlar sunmak zorunda değildir. Çünkü kendini sunmakla bunu ilk ve son kez yaptı.
İbraniler 9:12 Tekelerle danaların kanıyla değil, sonsuz kurtuluşu sağlayarak kendi kanıyla kutsal yere ilk ve son kez girdi.
İbraniler 10:10,18 Tanrı’nın bu isteği uyarınca, İsa Mesih’in bedeninin ilk ve son kez sunulmasıyla kutsal kılındık.
Bunların bağışlanması durumunda artık günah için sunuya gerek yoktur.
Yahudi Kutsal Metinleri, Mesih Çağı’nda Hayvan Sunularının Yeniden Yapılacağını Haber Vermektedir
Hezekiel Kitabı 40-47.bölümleri arasında üçüncü ve sonuncu tapınağın planları anlatılmaktadır. Peygamber’in Son Günler’e ait çok katmanlı tasvirini kavramak için bu peygamberlikleri dikkatlice incelemek gerekir. Söz konusu pasaj, ayrıntılı biçimde Yahudi sürgününün sona ereceğini, yeni bir şehrin ve Tapınağın yapılacağını, İsrail oğullarının bir araya toplanacağını ve o güne kadar hiç olmadığı gibi kutsanacaklarını anlatmaktadır.
Hezekiel Kitabı’nın son bölümleri Tapınağın yapılmasından sonra kurbanların tekrar tesis edileceğini belirtmektedir. Eğer Pavlus’un iddia ettiği gibi İsa ilk ve son kez kurban olarak bedenini sunmuşsa ve hayvanların kurban edilmesi de İsa’nın Çarmıh’ta kurban edilmesinin önceden habercisi, önceden belirtisi ise o halde niçin kurbanlar Mesih Çağı’nda yeniden başlayacaktır? Niçin Son Günler’de günah sunusu yeniden başlayacaktır?
Tapınakta hizmet etmek üzere iç avluya gireceği gün, kendisi için bir günah sunusu sunacak. Egemen Rab böyle diyor.
“ ‘Kâhinlerin payı vardır, onların mirası benim. İsrail’de onlara mülk vermeyeceksiniz. Onların mirası benim.
Kâhinler tahıl, günah ve suç sunularını yiyecekler. İsrail’de Rab’be adanan her şey onların olacak.
İlk ürünlerin en iyileri ve bütün özel armağanlarınız kâhinlerin olacak. Evinize bereket yağsın diye tahılınızın ilkini onlara vereceksiniz.
Kâhinler ölü bulunmuş ya da yabanıl hayvan tarafından parçalanmış hiçbir kuş ya da hayvan yemeyecek.’ ”
Hezekiel 44: 27-31
İsrail’de kutlanan bütün bayramlarda –şenliklerde, Yeni Ay törenlerinde, Şabat günlerinde– tahıl sunularını, yakmalık ve dökmelik sunuları önder sağlayacak. İsrail halkının günahlarını bağışlatmak için yakmalık sunuları, günah, tahıl, esenlik sunularını sağlayacak.
“ ‘Egemen Rab şöyle diyor: Birinci ayın birinci günü kusursuz bir boğa alacak, tapınağı arındıracaksın. Kâhin günah sunusunun kanından alıp tapınağın kapı sövelerine, sunağın üst çıkıntısının dört köşesine, iç avlunun kapı sövelerine sürecek.
Yanlışlıkla ya da bilgisizlikten günah işleyen biri için ayın yedinci günü aynısını yapacaksın. Böylece tapınağı arındıracaksın.
“ ‘Birinci ayın on dördüncü günü Fısıh Bayramı’nı yedi gün kutlayacak, mayasız ekmek yiyeceksiniz.
O gün Prens kendisi ve ülke halkı için günah sunusu olarak bir boğa sağlayacak.
Yedi gün bayram boyunca her gün Rab’be yakmalık sunu olarak kusursuz yedi boğayla yedi koç, günah sunusu olarak da bir teke sağlayacak.
Tahıl sunusu olarak her boğa ve koç için birer efa tahıl, her efa için bir hin zeytinyağı sağlayacak.
“ ‘Yedinci ayın on beşinci günü başlayan ve yedi gün süren bayramda önder yakmalık sunuları, günah ve tahıl sunularını, zeytinyağını her gün aynı miktarda sağlayacak.
Hezekiel 45:17-25
‘İkinci gün günah sunusu olarak kusursuz bir teke sunacaksın. Sunağı boğanın kanıyla arındırdığın gibi tekenin kanıyla da arındır.
Arındırma işlemini bitirince, sürüden kusursuz bir boğayla bir koç sunacaksın.
Bunları Rab’bin önüne getireceksin. Kâhinler üzerlerine tuz serpip yakmalık sunu olarak Rab’be sunacaklar.
“ ‘Yedi gün boyunca günah sunusu olarak her gün bir teke sağlayacaksın; kusursuz bir boğayla sürüden bir koç da sağlayacaksın.
Hezekiel 43:22-25
Kâhinlerin suç sunusuyla günah sunusunun etini haşlayacakları, tahıl sunusunu pişirecekleri yer burası” dedi, “Öyle ki, bunları dış avluya çıkarıp kutsallıklarını halka geçirmesinler.”
Hezekiel 46:20
Günah sunusunun tekrar tesis edilmesi geleneksel Yahudi inancına tamamen uygundur. Çünkü, günah sunusu sadece bilmeden yapılan günahlar için geçerlidir.
Bilmeden, yanlışlıkla yapılan günahlar Tapınak’ta sıkça yapılmıştı. Birçok kişi de ritüel olarak saf olmadan Tapınağın avlusuna girerek Tapınağın saflığını bozmuşlardı. Bu bilmeden yapılan hata Tapınak zamanında gerçekleşmişti ve Mesih Çağı’nda da devam edecektir.
Hezekiel Kitabı’nın son bölümleri bu nedenle Kilise için muazzam bir sorun oluşturmaktadır.
Hezekiel 45:22’de “O gün Prens kendisi ve ülke halkı için günah sunusu olarak bir boğa sağlayacak.” demektedir. Hezekiel “Prens” terimini 17 kez kullanmaktadır ve birçok Hrıstiyan akademisyen Prens’in Mesih olduğunu belirtmektedir. İsa’nın Hezekiel’in “Prens”i olduğunu belirten Hrıstiyan akademisyenlerden bazıları John Gill, Matthew Henry, Frederick Charles Cook, Alber Barnes’tir.
Hezekiel 34:24 ve 37:24-25’te Prens, açıkça Mesih olarak tanımlanmaktadır. Mesih, Davut’un soyundan geleceği için de Kutsal Metinler içinde Davut’tan sonra gelen Peygamberler Mesih’i ifade etmek için Davut ismini de kullanmışlardır.
Ben Rab onların Tanrısı olacağım, kulum Davut da onların arasında Prens olacak. Ben Rab, böyle diyorum.
Hezekiel 34:24
Kulum Davut onların kralı olacak, hepsinin tek çobanı olacak. Buyruklarımı izleyecek, kurallarıma uyacak, onları uygulayacaklar.
Kulum Yakup’a verdiğim, atalarınızın yaşadığı ülkeye yerleşecekler. Kendileri, çocukları, çocuklarının çocukları sonsuza dek orada yaşayacaklar. Kulum Davut da sonsuza dek onların Prens’i olacak.
Hezekiel 37:24-25
Hrıstiyan öğretilerine göre, İsa niçin gelecek olan Tapınak’ta günah sunusu olarak boğa sunmaktadır? Kilise öğretileri, İsa’nın günahsız olduğunu (Bakınız: Yuhanna 8:46, 2 Korintliler 5:21, İbraniler 4:15, İbraniler 7:26, İbraniler 9:14, 1 Petrus 1:19, 1 Petrus 2:22, 1 Yuhanna 3:5) ve kendisinin günaha karşılık kurban olduğunu açıkça belirtmektedir. (Bakınız: İbraniler 9:26-28, İbraniler 10:10, 12, 14, 1 Petrus 1:18-20, 1 Yuhanna 2:2, 1 Yuhanna 4:10.)
Hrıstiyan İncili’nin ısrar ettiği gibi, İsa’nın kendisi kurban edilen kuzu ise (Bakınız: Yuhanna 1:29, Yuhanna 1:36, 1 Korintliler 5:7, 1 Petrus 1:19, Vahiy 5:6-8, Vahiy 6:1-16, Vahiy 7:9-17), Mesih’in kendisi neden kuzuyu kurban olarak sunmaktadır? (Hezekiel 46:4)
Hatta, Hezekiel, Mesih’in ailesi ve çocukları olacağını da belirtmektedir:
Egemen Rab şöyle diyor: Eğer Prens oğullarından birine kendi mülkünden armağan ederse, bu mülk torunlarına da geçecek. Miras yoluyla bu onların mülkü olacak.
Prens görevlilerinden birine kendi mülkünden armağan ederse, görevli toprak parçasını özgürlük yılına dek elinde tutacak. Sonra Prens’e geri verecek. Prens’in mirası ancak oğullarına geçebilir, onların olacak.
Prens halkı mülkünden kovarak miraslarından etmemeli. Oğullarına ancak kendi mülkünden miras verebilir. Öyle ki, halkımdan hiç kimse mülkünden ayrılıp dağılmasın.’ ”
Hezekiel 46:16-18
Bu nedenlerle birçok Hrıstiyan yorumcu da bahsedilen Prens’in Mesih olmaması gerektiğine zorlanmaktadır.
Prens’in kimliğinden bağımsız olarak, Hrıstiyan müdafiler büyük bir sorun ile karşı karşıyadırlar:
Hrıstiyan İncili’ne göre bir daha olmayacağı yazılan kurban sistemi nasıl olur da Mesih Çağı’nda geri gelebilir? Bazı misyonerler bu sorunu gelecekte Mesih Çağı’nda gerçekleşecek olan bu kurbanların sadece geçmişe yönelik bir anmalık, hatıra olduğunu söyleyerek atlatmaya çalışmaktadır. Bu iddia, elbette tümüyle yanlıştır, çünkü; Hezekiel açıkça sunulan bu günah kurbanının Prens tarafından, üçüncü ve son Tapınak’ta, yanlışlıkla yapılan günahlar için olduğunu açıkça belirtmektedir.
Yanlışlıkla ya da bilgisizlikten günah işleyen biri için ayın yedinci günü aynısını yapacaksın.
Hezekiel 45:20
Dahası, tüm Kutsal Metinlerdeki Mesih ile ilgili en detaylı olan bu pasajlarda niçin öne çıkan kişi Prens’tir?
Son olarak, niçin bu pasajlarda İsa’ya ya da Hrıstiyan öğretilerine dair bir ima dahi bulunmamaktadır?
Kutsal Kitabınızı bilin!
Eğer Kutsal Kitabınızı bilirseniz, hiç kimse Tanrı’ya olan inancınızı ve O’nunla olan bağlantınızı çalamayacaktır.